Kisah Syeikh Ahmad Jami, Sang Pengendara Singa

Kisah syekh Ahmad Jami ini dinukil dari buku “Biografi Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani” terjemah kitab “Al-Ghauts A’dzam Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani” hal. 58-59 karya Maulana Muhammad Aftsab Cassim Razvi.

Syeikh Ahmad Jami, seorang Wali yang memiliki singa sebagai kendaraannya merupakan salah satu murid Sultan Auliya' Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani.

Kisah Syeikh Ahmad Jami menjadi murid Sultan Auliya bermula dari kebiasaannya meminta penduduk di setiap kota yang disinggahinya untuk menyediakan seekor sapi sebagai makanan singanya. Satu waktu ketika ia mengunjungi Baghdad, Syeikh Ahmad Jami mengutus muridnya untuk meminta sapi kepada Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, dan beliau pun kembali mengutus muridnya untuk mengantarkan seokor sapi kepada Syeikh Ahmad Jami.

Ketika sang murid pergi mengantarkan sapi kepada Syeikh Ahmad Jami, seekor anjing tua yang biasa duduk di halaman rumah Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani ikut pula membuntuti sang murid. Begitu si murid tiba di hadapan Syeikh Ahmad Jami dan singa piaraannya hendak memakan sapi pemberian Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, tiba-tiba anjing tua itu menyerang singa Syeikh Ahmad Jami dan membelah perutnya hingga mati.

Anjing tersebut lalu menyeret bangkai singa itu ke hadapan Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Melihat kejadian itu Syeikh Ahmad Jami menjadi malu. Beliau lalu menghadap Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dan menjadi muridnya.

Keterangan foto :
Al-Arifbillah Al-Habib Salim bin Ahmad Aidid, salah seorang auliya yang dapat menguasai jin. Menurut banyak riwayat, foto singa yang nampak bersama beliau itu sebenarnya jelmaan dari seorang raja jin yang tunduk kepada Habib Salim Aidid. Beliau adalah salah satu guru spiritual dari Abuya Dimyathi, Banten. Wallahua'lam.. 

Posting Komentar untuk "Kisah Syeikh Ahmad Jami, Sang Pengendara Singa"